Wednesday, September 11, 2013

ANTARA BERSEBAB DAN TANPA SEBAB


Adakalanya tanpa usaha dapat sesuatu yang tidak terduga, agar kita sedar Allah itu berkuasa dan kuasa-Nya tidak bersandar dengan usaha. Tapi perlu diingat usaha kena dibuat sebagai syariat dan untuk pahala. Tidak berbuat di mana datangnya pahala?! – Abuya Ashaari Muhammad
Kita  sebagai makhluk yang dijadikan oleh ALLAH mesti sentiasa  memerhatikan  Sunnatullah  atau  peraturan ALLAH ini kerana Sunnatullah itulah yang menjadi panduan hidup kita. Ertinya, kalau sudah ALLAH Sunnahkan yang satu-satu kejadian itu akan terjadi sedemikian  rupa, maka itulah  yang  mesti kita ikuti. Dan Allah tidak sekali-kali akan menukar peraturannya itu. Bererti, kalau kita mengikut  jalan-jalan selain  daripada yang disunnahkan, maka akibatnya bukanlah sepertimana yang ALLAH kehendaki berlaku.

Firman ALLAH: Kamu tidak akan mendapati yang Sunnatullah   itu  bertukar  ganti. (Al Ahzab: 62)
Dan di dalam ayat lain ALLAH berfirman:  Sekali-kali kamu tidak akan mendapati yang  Sunnatullah  itu berubah-ubah. (Al Fatir: 43)
Ertinya, kalau memang sudah ALLAH tetapkan  satu- satu peraturan itu akan berlaku sedemikian rupa,  seperti  tiap-tiap  sebab  itu  membawa  akibat,  maka  peraturan itu tetap tidak akan berubah. Misalnya, perkahwinanlah yang mengakibatkan adanya zuriat, atau makanlah yang mengakibatkan  kenyang,  atau   belajar   bersungguh- sungguhlah  yang  mengakibatkan  pandai. Maka  peraturan   itu   tetap   akan   terjadi   demikian   kerana   memang ALLAH  yang  menghendaki  terjadinya  demikian.  Tidak ada   siapa  yang  boleh  mengubah  peraturan  itu.

Sebab  itu  umat  Islam  perlulah  memerhatikan  Sunnah atau peraturan  ini  untuk  memandu  hidupnya  kerana setiap apa yang diusahakan dan diikhtiarkan oleh  umat Islam ada  kaitannya dengan Sunnatullah. Umpamanya, kalau umat Islam mahukan kejayaan, umat Islam  perlu lah melahirkan sebabsebabnya. Atau dalam ertikata yang lain, umat Islam mesti menempuh sebab-sebab untuk menjamin  kejayaan  mereka.  Kalau  tidak,  umat  Islam tetap tidak akan berjaya, sebaliknya akan terus mundur, tertindas dan terhina.
Bukanlah ALLAH tidak boleh memberikan  kejayaan kepada umat Islam tanpa   sebab-sebab, tetapi memang sudah  ALLAH  buat  peraturan  demikian,  maka  umat Islam  mestilah  mengikut  peraturan  itu.  Misalnya,  kalau hendak  menjadi  satu  bangsa yang  pandai,  umat  Islam mestilah  belajar   bersungguh-sungguh  serta  melakukan usaha ikhtiar yang lebih giat. Demikian peraturan yang telah ALLAH tetapkan dan mesti  kita   ikuti. Cuma yang malangnya,  umat  Islam  hari  ini  tidak  mahu  mengikut peraturan  ALLAH  tetapi  hendak  mengikut  peraturan- peraturan yang direka oleh otak manusia.

Sebab  itulah  umat  Islam  hari  ini tidak dapat   mencapai sebarang kejayaan walau dalam bidang  apa sekali pun kerana  banyak peraturan  ALLAH  yang  dilanggar, dan   mereka   lebih  mengutamakan   peraturan  ciptaan manusia. Peraturan-peraturan yang telah ALLAH Sunnahkan  itu  dinamakan  syariat  Allah.  Setiap  usaha ikhtiar kita   mesti berlandas kepada syariat ALLAH atau peraturan   ALLAH,  dan  bukannya   berlandas   kepada peraturan  ciptaan  manusia.
Umpamanya,  ALLAH  telah  menetapkan  berbagai- bagai  peraturan  atau  syariat  untuk  menyuluh  makan minum  kita, rumahtangga  kita,  pergaulan  kita,  masyarakat   kita,   pendidikan   kita,   dan   lain-lainnya.
 Maka hendaklah  kita  ikuti  sungguh-sungguh  peraturan  itu.
Di samping kita  berusaha dan berikhtiar, sebagai melahirkan sebab-sebab untuk mecapai kejayaan dan kemajuan, peraturan-peraturan yang telah Allah tetapkan dalam aspek-aspek  yang  lain  mesti  juga  kita    jadikan  landasan dan panduan. Misalnya, apabila kita  belajar sungguh- sungguh untuk menjadi umat yang  pandai, jangan kita tinggalkan sembahyang, puasa, dan sebagainya. Jangan kita  terlibat dengan pergaulan bebas serta pendedahan aurat. Dan jangan kita  langgar peraturan- peraturan lain yang telah disyariatkan oleh ALLAH. Dengan demikian sajalah, baru usaha ikhtiar kita   itu akan membawa kejayaan.

Tetapi umat Islam hari ini tidak berbuat demikian. Mungkin  dalam usaha ikhtiar untuk melahirkan satu bangsa  yang pandai,  mereka  akan  belajar   sungguh- sungguh.  Tetapi  dalam  aspek-aspek  yang  lain,  mereka tidak mengikut peraturan ALLAH, seperti tidak sembah- yang, tidak berpuasa, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, mendedah aurat, dan sebagainya. Yang tepat mengikut Sunnatullah ialah dengan belajar sungguh- sungguh;  itu  saja.  Kemudian  kita   dapati  umat  Islam  ini akan menyerah diri dan bertawakkal kepada ALLAH, mengharapkan  agar  ALLAH  memberikan  kejayaan.
Manakala kalau dia tidak berjaya, dia akan berkata, “Apa boleh buat, sudah kehendak ALLAH begini!” Kata- kata demikian seolah-olah memberi maksud, “ALLAH punya pasal  yang menyebabkan aku tidak berjaya!”  Ertinya,  dia sudah  menyalahkan ALLAH SWT disebabkan   dia tidak   berjaya.

Orang yang bertawakkal begini dinamakan ‘tawakkal tidak berbekal’.  Di sinilah salahnya umat Islam hari   ini yang belajar Islam sedikit-sedikit hingga menyebabkan mereka faham Islam itu sedikit-sedikit  juga.
Sebenarnya  ALLAH  suruh  ktia  bertawakkal  setelah  semua sebab yang ALLAH   jadikan itu kita    tempuh.   Kesemua peraturan  atau  Sunnatullah  yang  telah  ALLAH  syariatkan di   dalam   kehidupan   kita mesti dilaksanakan.   Ini, baru dua  atau  tiga  sebab  saja  yang  kita  lahirkan,  tiba-tiba   kita pun  bertawakkal   kepada  ALLAH.   Dan  apabila  kita   tidak berjaya,   kita terus   menyalahkan   Tuhan,  walaupun secara tidak langsung.

Tawakkal  seperti   ini  samalah  seperti  memelihara lembu  tanpa  diikat  atau  ditambat,  dan  tidak  pula   memagar   kawasan  pemeliharaannya,    lalu   berserah   bulat-bulat kepada   ALLAH   dengan   harapan   lembu   itu   tidak   akan masuk ke dalam kebun   orang   lain.  Masakan   boleh   jadi demikian.  Sudah  tentunya  lembu  itu  akan  bebas   merayau   ke sana sini hingga   masuk   ke   kebun   orang   lain. Kemudian,  apabila  tuan punya   kebun  itu  mengamuk,  kita pun  mengeluh.   Ini  ertinya   kita menyalahkan   ALLAH SWT (secara tidak langsung).
Sepatutnya,  sebelum kita bertawakkal  atau menyerah diri   kepada   ALLAH   SWT,  lahirkanlah semua sebabnya seperti  lembu  itu kita ikat  kuat-kuat,  kemudian   kita kandang   ia,   dan   kita   beri   dia  makan   kenyang-kenyang. Kemudian,  barulah   kita  bertawakkal    dengan  keyakinan bahawa  semua  sebab  telah  dilaksanakan  untuk  mengelakkan lembu   itu  memasuki  kebun   orang   lain.
Namun bukan   sebab-sebab itu yang   akan   memberi bekas  tetapi
ALLAH  SWT  jua.  Demikianlah  tawakkal  yang  sebenarnya. Cuma  oleh  kerana  telah  ditikam tadi  bahawa  umat Islam  hari  ini  hanya  mempelajari  Islam  itu  sedikit-sedikit, mereka    pun    mengamalkan   Islam  sedikit-sedikit  (dalam aspek-aspek  tertentu   saja). Misalnya dalam  soal   tawakkal   kepada   ALLAH, tempat-tempatnya seseorang itu akan bertawakkal, dan ada tempat-tempatnya dia tidak bertawakkal. Katalah dalam   soal   menjamah   hidangan   yang   penuh   dengan lauk-pauk. Tidak, pula dia bertawakkal.  Kadang-kadang belum dipelawa dia sudah mula.
Kalaulah umat Islam dapat bertawakkal dalam semua aspek, ini yang paling baik kerana bertawakkal kepada ALLAH akan menggerakkan fikiran. Katalah dalam soal memelihara  lembu  tadi,   setelah  dia  bertawakkal,  lembu itu lepas juga  ke kebun orang lain. Dari situ, tentu akan tergerak akal fikirannnya supaya melahirkan beberapa sebab  lagi.

Rupa-rupanya, kita  perlu berikhtiar sungguh-sungguh melahirkan sebab-sebab sebelum bertawakkal. Dan kalau setiap  orang Islam dapat mencorakkan akalnya demikian, akan berjayalah kita.  Kalaulah dalam hendak menjamah hidangan, kita  perlu lahirkan sebabsebab, ertinya dalam semua perkara  kita   mesti  berikhtiar.  Kalau  umat  Islam sedar hakikat ini, sudah tentulah satu pengalaman baru akan lahir di dalam pemikiran  kita. Inilah yang dapat kita   fahami daripada Sunnatullah yang telah menetapkan bahawa tiap-tiap sebab itu akan  membawa akibat. Dan kerana itu, sebagai umat Islam yang sememangnya   diberikan petunjuk  dan peraturan   oleh ALLAH,  hendaklah  kita meluaskan  ilmu  pengetahuan kita   agar  kita   dapat melahirkan semua sebab yang  ada dalam setiap aspek kehidupan  kita.
Umpamanya, kalau  kita   mahu masyarakat  kita kuat, hendaklah   kita   lahirkan semua  sebabnya.   Janganlah kerana  kita   telah lahirkan satu atau dua sebab saja,  kita sudah  mengharap  agar  ALLAH  menjadikan  masyarakat kita   kuat. Begitu   juga,  kalau   kita  mahu  masyarakat   kita  berjaya dalam bidang pendidikan dan ilmu pengetahuan, hendaklah kita lahirkan sebabsebabnya dalam semua aspek.  Dan  kalau  kita   mahu  umat  kita   maju  jaya   dalam bidang   ekonomi   pula, hendaklah   kita   cari   semua   sebab nya   dan   kemudian   kita   lahirkan. Apabila kita telah usahakan semua sebab itu, barulah  kita  bertawakkal  kepada  ALLAH.  Nescaya  umat  Islam akan   berjaya   dan  tidak  akan diperbodoh-bodohkan   serta  diperkotak-katikkan oleh orang  lain.

Kini  fahamlah   kita   bahawa  setiap  kejadian  itu  ada  sebab sebabnya.   Ia merupakan Sunnatullah.   Dan   kita   juga  telah   faham   bahawa   setiap  sebab  itu   akan   membawa akibat,  tetapi   hakikat   yang  sebenarnya   bukanlah   sebab   itu yang  membawa   akibat,   sebaliknya   yang   memberi  akibat kepada  sebab-sebab   itu  adalah  ALLAH   SWT Sebab-sebab itu  tidak boleh   membawa akibat   dengan   sendirinya. Apabila  ALLAH  SWT  menghendaki    yang    tiap-tiap sebab  itu membawa   akibat,   inilah    tanda-tanda    rahmat dan  kasih  sayang  ALLAH   kepada  makhluk-Nya.  Ertinya, apa  saja  yang  diusahakan   oleh  makhluk   untuk  melahir- kan  sebabsebab,   maka  akan  terjadi  akibat  daripada  sebab itu.
Namun,  atas  rahmat  dan  kasih  sayang  ALLAH  yang   menjadikan  tiap-tiap  sebab  itu  mendatangkan   akibatnya,  kelak akan ada   orang   yang   berkata   bahawa   ALLAH   SWT   sebenarnya   tidak boleh  menjadikan   sesuatu  tanpa  sebab. Kalau   ada   orang   yang   mengatakan   demikian,   akan   terpesonglah aqidah umat Islam. Sebab itu, untuk  menye lamatkan  aqidah  umat,  sekali-sekala  Allah  jadikan  juga sesuatu perkara itu  tanpa sebab.

Misalnya,   dalam  soal  kita   hendakkan   zuriat,  kita mestilah   menempuh   sebabsebabnya   iaitu   melalui   perkahwinan.   Dengan   sebab   perkahwinan,   akan   lahirlah anak. Tetapi telah berlaku dalam sejarah,  Nabi  Adam a.s. dijadikan  tanpa  ayah dan ibu,  Siti   Hawa,  isteri  kepada Nabi Adam  a.s.,  dijadikan tanpa ibu, dan  Nabi  Isa,  a.s.  dijadikan oleh ALLAH SWT tanpa  ayah. Kejadian-kejadian ini menunjukkan kepada kita, walaupun memang Sunnatullah bahawa untuk  mendapatkan  anak  mesti  melalui  perkahwinan,  tetapi  ALLAH boleh  menjadikan  ia  berlaku  tanpa sebab.  Ini  juga  satu hikmah  dan  nikmat  ALLAH  kepada  hamba-Nya  yang amat besar dan tidak terhingga, dan ALLAH tidak mahu hamba-hamba-Nya  tersesat.
Kuasa ALLAH itu mutlak, dan kerana itulah ALLAH berkuasa   melakukan  apa  saja  termasuklah  melakukan sesuatu kejadian itu  tanpa sebab-sebab. Dengan  ini tidak ada  siapa yang nanti boleh mengatakan bahawa ALLAH tidak  berkuasa  melakukan  sesuatu  itu  tanpa sebab.  Seandainya ada  orang yang mengatakan demikian, dia jatuh syirik.
Dengan   ALLAH   menjadikan   sesuatu  itu  sekali-sekala tanpa  melalui sebab-sebab,  ini juga  menunjukkan  bahawa sebab-sebab itu sendiri tidak boleh  memberi  bekas.Yang   memberi bekas  ialah kuasa ALLAH SWT. Dengan itu yang  memberi  bekas kepada  kenyang bukan makan, yang  memberi  bekas  kepada  zuriat  bukan  perkahwinan, yang  memberi bekas  kepada  terbakar  bukan api,  yang  memberi  bekas  kepada  pandai bukan  rajin belajar, dan  begitulah   seterusnya.   Cuma,   memang ALLAH  hendak  jadikan  itu  sebagai  peraturan,  maka dalam kehidupan kita   ini, tiap-tiap sebab akan membawa akibat.
Namun, hendaklah kita  yakin benar-benar bahawa hakikatnya bukan sebab itu yang membawa akibat. Ini dapat kita  perhatikan sekali lagi  dalam satu kejadian yang lain.  Kita  tentu faham bahawa setiap api  itu  pasti  membakar, tetapi ALLAH telah menjadikan api tidak membakar dalam perisitiwa Raja Namrud hendak membakar Nabi  Ibrahim a.s. hidup-hidup. Walaupun Raja Namrud mengerahkan seluruh rakyatnya mengumpulkan kayu api hingga bertimbun, namun apinya yang begitu besar tidak membakar Nabi Ibrahim  as.  setelah baginda dilontarkan ke dalamnya.
Demikianlah ALLAH memperlihatkan kuasa-Nya dalam membatalkan peraturan sesuatu kejadian itu. Walaupun tiap-tiap kejadian itu sebab-sebabnya membawa akibat tetapi ALLAH boleh merubah peraturan itu. Ini jelas menunjukkan  kepada  kita  bahawa  tiap-tiap  sebab  itu tidak membawa akibat. Yang membawakan akibat atau yang memberi bekas kepada sebab-sebab adalah ALLAH SWT sendiri.
  http://goo.gl/BK90EY

No comments: