Wednesday, May 15, 2013

KITA DIWAJIBKAN UNTUK MENGQADA’KAN (menggantikan) SEMBAHYANG KITA.



Rasulullah bersabda: “Sampaikan dari ku walaupun sepotong ayat." Hadith Riwayat Bukhari






Soal Jawab Agama Berkaitan..


niat qada sembahyang dan waktu bilakah kita patut menqadanya sebelum atau selepas waktu yang wajib.


Antara soalan yang diajukan:

1.    Asalamualaikum. bagaimanakah caranya saya perlu membayar  sembahyang yang telah saya tinggalkan sejak saya berumur 15 tahun hingga kini 46 tahun? saya tidak tahu jumlah yang telah tertinggal .Selepas masuk islam tiada siapa yang menyedarkan saya tentang perkara ini, kini saya dah kahwin dan mempunyai 3 orang anak. walaupun saya bahagia di dunia ini, saya amat sangat ingin mencari bekalan untuk hari mati..

 2.   Asalamualaikum Ustaz soalan saya bagaimanakah cara nya menqadakan sembahyang yang telah lama tertinggal ,bolehkah pihak tuan menerangkan bagaimana cara dan waktu untuk membuat qada’ solat dan berikan contohnya seperti solat isyak?

3.    Assalamualaikum,Tolong jelaskan cara untuk sembahyang qadha’, waktunya(selepas atau sebelum sembahyang waktu) & niatnya ?. Ada waktu yang tidak boleh sembahyang qadha?. Terima kasih.

Qadha solat boleh dilakukan oleh seseorang yang :

1. Terlupa
2. Tertidur
3. Hilang akal.

Solat qadha’ boleh dilakukan pada bila-bila masa termasuk dalam waktu yang diharamkan solat dan seeloknya-eloknya dilakukan selepas selesai menunaikan solat fardhu.
 Contohnya: Solat Qadha Zohor dilakukan sebaik sahaja selesai menunaikan solat fardhu Zohor dan seterusnya.

Niat solat qadha’ ialah Sahaja Aku qadha’ solat Zohor 4 rakaat kerana AllahS.W.T.
Begitulah seterusnya bagi qadha’ solat fardhu yang lain..

1.         Solat fardu yang tertinggal atau tidak didirikan pada waktunya perlu diganti (qadha’). Cara melakukannya adalah sama seperti solat fardu yang telah ditinggalkan. Sebagai contohnya, jika tertinggal Solat Zuhur yang mempunyai 4 raka’at, maka solat qadha’ bagi Solat Zuhur tersebut juga mestilah sama seperti Solat Zuhur yang didirikan dalam waktunya. Apa yang membezakan di antara kedua solat ini hanyalah pada niatnya sahaja (di dalam takbir; Ada’an/Qadha’an).

2.         Niat Qadha’ bagi solat fardu lima waktu:

1.   Solat maghrib:

“Sahaja aku solat fardu maghrib tiga rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

2.   Solat Isyak:

“Sahaja aku solat fardu Isyak empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta’ala”

3.  Solat Subuh:

“Sahaja aku Solat Fardu Subuh dua rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

 4. Solat Zuhur:

“Sahaja aku solat fardu Zuhur empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

5. Solat Asar:


“Sahaja aku solat fardu Asar empat rakaat qadha’ kerana Allah Ta'ala”

3.         Jika anda tertinggal Solat Fardu Subuh, anda sudah boleh meengerjakan solat qadha’ untuknya sebaik sahaja matahari telah terbit. Ringkasnya, ia sudah boleh dikerjakan sebaik sahaja telah tamat waktunya.

Selamat beribadat. Wallahu 'alam

Sumber:

No comments: