Friday, April 12, 2013

NIAT SOLAT 5 WAKTU + SOLAT JUMAAT


KALIMAH SYAHADAH

KALIMAH SYAHADAH
Ertinya : Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah


NIAT SOLAT 5 WAKTU + SOLAT JUMAAT

Berikut adalah niat sembahyang 5 waktu yang wajib dilakukan oleh setiap individu muslim. Niat tersebut hendaklah dilakukan sebelum memulakan sesuatu solat.

Niat Sembahyang Subuh :









Usalli fardhaz subhi raka'ataini (*) adaan lillahi ta'ala
Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu subuh dua rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.

* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.


Niat Sembahyang Zohor :








Usalli fardhaz zuhri arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'ala

Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu zohor empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.

* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah


Niat Sembahyang Asar :










Usalli fardhaz asri arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'ala

Ertinya:Sahaja aku sembahyang fardhu asar empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.

* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.


Niat Sembahyang Maghrib :








Usalli fardhaz maghribi thalatha raka'atin (*) adaan lillahi ta'ala

Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu maghrib tiga rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.

* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.


Niat Sembahyang Isya' :








Usalli fardhaz 'isya'i arba'a raka'atin (*) adaan lillahi ta'ala

Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu 'isyak empat rakaat (*) tunai kerana Allah Ta'ala.

* tambahkan makmuman (mengikut imam), jika sembahyang berjemaah.
Disini kami juga menambah niat sembahyang Jumaat.
Niat Sembahyang Jumaat :








Usalli fardhaz Juma'ati raka'ataini adaan makmuman lillahi ta'ala

Ertinya:
Sahaja aku sembahyang fardhu Jumaat dua rakaat mengikut imam tunai kerana Allah Ta'ala.


SUMBER : e-zakat.com

No comments: